Plantejament del problema
El nostre projecte pretén analitzar quines causes reals es troben darrere de les estigmatitzacions dels barris, en el nostre cas, de Lleida. Volem saber en quines situacions es troben les persones que hi viuen als diversos barris i fer una comparació general per analitzar si realment tenen facilitats per integrar-se i trencar aquesta estigmatització, o si pel contrari, són estigmatitzats des d'un bon inici amb el tipus d'organització urbana.
Creiem que les desigualtats urbanístiques també són causants dels processos de gratificació als barris i de les seves estigmatitzacions. Com el fet dels barris històrics o barris antics per exemple. ‘’En aquest etiquetatge queden fora les situacions estructurals que han portat a la marginalitat, com seria un urbanisme sense visió social. No s’ha de perdre de vista la relació entre arquitectura i societat en parlar d’enfortir la cohesió social, sent l’espai públic un procés en dinàmic.’’ (Calvo, 2019)
Per altra banda, és cert que s'inverteixen molts recursos públics a l'hora de prevenir aquesta exclusió social però no té prou resultats, a causa normalment de l'organització i coordinació de les mateixes administracions públiques, ja que es troben molts cops desbordades. Això també ens fa pensar en la importància que se'ls dóna realment a aquests barris marginalitzats. És important per trencar amb aquests estigmes la col·laboració de molts agents socials, per abandonar la cultura de l'aïllament.
Altrament, creiem que l'animació sociocultural és un punt molt fort per trencar aquests estigmes i enfortir les relacions socials, ja que va néixer per la necessitat social deguda dels canvis i l'adaptació de noves situacions, combatin l'individualisme i fomentant el compromís col·lectiu. Per aquest motiu, creiem que és important fomentar la diversitat de cultures i la connexió entre elles a través d'esplais, extraescolars, centres cívics, ludoteques, centres oberts..., ja que, l'animació treballa les diversitats socioculturals utilitzant la integració i la inclusió amb l'objectiu de prevenir l'exclusió social.
Objectius generals i específics:
- Analitzar quines són les causes que es troben darrere de l'estigmatització dels barris
- Estudiar les desigualtats urbanístiques
- Conèixer l'estat i l'ús dels recursos urbanístics de cada barri
- Treballar la problemàtica de l'estigmatització
- Conèixer les diferents infraestructures i recursos dels quals poden fer ús els i les infants
- Utilitzar l'Animació Sociocultural com a eina per trencar aquesta estigmatització
- Millorar les relacions socials
- Fomentar la inclusió social de totes les infants
- Donar a conèixer l'Animació Sociocultural i els seus beneficis
- Potenciar la interculturalitat i la diversitat a través d'extraescolars, centres cívics...
Bibliografia:
Calvo, S. C. (2019, 9 gener). La construcció social de l’espai i els processos de guetització dels barris. Recuperat el 27 d’ octubre de 2020, de https://catalunyaplural.cat/ca/la-construccio-social-de-lespai-i-els-processos-de-guetitzacio-dels-barris/



Comentarios
Publicar un comentario